Frågor och svar

Vanliga frågor

Q. Får jag något intyg eller bekräftelse när bilen hämtas?

A.Är du närvarande vid hämtningen får du ett mottagningsbevis direkt i handen eller tillsänt till önskad adress.
Några dagar senare får du även en bekräftelse från Transportstyrelsen att ägarbyte skett. 
 

Q. Behöver jag skicka med nycklar till bilen om jag skickar registreringsbeviset med post förväg? 

A.Finns nycklar underlättar det avsevärt  vid upphämtningen, men det är inget krav.

Q. Det står en övergiven bil på parkeringen där jag bor. Kan jag beställa hämtning av den hos Strängnäsbilskrot? 

A.Nej, det går inte. Ägaren till bilen måste kontaktas, alternativt kommunen för en utredning.

Q.Behöver jag vara närvarande vid hämtningen?

A.Nej, det går bra att lämna eventuella nycklar och registreringsbevis på anvisad plats eller till ombud enligt överenskommelse. Om någon annan lämnar ut er bil bör en fullmakt till denne utfärdas.

Q. Vem får skrotningspremien?

A.Från och med den 1:a Juni 2007 utgår skrotpremiesystemet det finns med andra ord inga pengar att återfå.

Q. Kostar det något för bilens ägare att få bilen bortforslad?

A.Nej det är gratis i området på vår karta enl upptsgningsområdet.

Q. Kan jag få ersättning / betalt för min bil när den hämtas?

A.Nej tyvärr utgår ingen ersättning via denna kostnadsfria hämtningsservice.

Q. Kan bilen hämtas även om den saknar hjul?

A.Vid hämtning måste bilen ha hjul, hjulen behöver dock inte vara hela.

​Q. Det är dags att betala in skatt för bilen igen, men jag vill skrota bilen. Vad skall jag göra?

A.För att vara säkert kan du kan ställa av bilen direkt, skatt och trafikförsäkring behöver inte betalas för en bil som är avställd.

Hur en bil avställs kan du läsa mer om på Transportstyrelsen.se

Q. I vilket geografiskt område kan man få bilen hämtad? 

A.Just nu hämtar vi på de flesta platserna inom Storstockholm, Södertälje, Uppsala, västmalandslän och på många orter i Södermanland.

  • Stockholms län
  • Sädermalands län
  • Uppsala län

Q.Vad händer med bilen sedan?

A.Bilen hämtas och transporteras till auktoriserad bildemontering som övertar ägandeskapet av bilen. Den auktoriserade bildemonteringen tar efter övertagandet av ägandeskapet beslut på vilket sätt det blir ekonomiskt mest lönsamt att återvinna bilen 

Q. Hur snabbt kan ni komma?  bilen har upphittats stulen på en villatomt och måste bortforslas omedelbart!

A.Vi kan prioritera hämtningar som är brådskande och ofta hämta redan samma dag.
Övriga bilar hämtas i turordning ,oftast inom några dagar från bokning.

Q.Kan ni hämta på kvällstid?

A.Vissa perioder / områden & dagar hämtar vi kvällstid.

Q.Hämtar ni krockade bilar?

A.Ja vi hämtar krockskadade bilar.

Q.Det saknas delar på bilen, gör det något?

From 1/ 10 -2015 hämtar vi endast kompletta bilar med katalystator. Bilar som saknar katalysator och delar kan hämtas mot kostnad.. 

Q.Hämtar ni uppbrända bilar?

A.Ja vi hämtar uppbrända bilar, ett pristillägg kan tillkomma för sanering av utrustning:

Q.Kostar själva skrotningen någonting?

A.Nej, den kostar inget. Hämtning kommer att kosta pengar from 12/10-2015


Q.Säljer ni bildelar?

A.Ja, vi säljer bildelar men detta är en tjänst för bokning av transport till
auktoriserad skrot.

Q. Hämtar ni husvagnar?

A.Nej tyvärr inte. 

Q.Hämtar ni utländsregistrerade bilar?

A.Ja. Ägaren måste legitimera sig på inlämningsstället och fylla i en särskild blankett från Transportstyrelsen som bilägaren måste ta mig sig till bilens registreringsmyndighet tillsammans med bilens registreringsskyltar.

​Q.Skall jag kryssa i skrotning med skrotningsintyg eller skrotning utan skrotningsintyg på mitt registreringsbevis Del 2?

A.Kryssa i rutan skrotning med skrotningsintyg.

Q.När blir bilen avregistrerad?

A.Ca 2 dagar efter bilen hämtats (vardagar) övergår ägandeskapet till den auktoriserade skroten.


Q. Jag har tappat bort mitt registreringsbevis. Vad skall jag göra?

A.Om du har tappat bort ditt registreringsbevis eller inte hittar det kan du beställa ett nytt hos Transportstyrelsen.se  077-125 25 25

Q. Bilen tillhör ett dödsbo, vad skall vi göra?


A.Ansvarig för dödsboet (vilket kan styrkas med dokument) kan lämna bilen för skrotning och signera registreringsbeviset.

Q. Kan jag slänga med lösa vinterdäck/sommardäck i bilen?

A.Det går bra att fylla bilen med däck.

Q. Gör det något om det ligger sopsäckar med blandat avfall i bilen?

A.Tyvärr tas hushållsavfall inte emot , endast metaller & bilrelaterade föremål.


Q. Hur når jag lättast som jag vill fråga om eller ändra en bokning?

A.Ring oss
 

Q. Bilen tillhör ett konkursbo, hur gör vi då?

A.En konkursförvaltare har fullmakt att hantera ärendet.
Vi har flera Advokatbyråer/Konkursförvaltare som uppdragsgivare.

Q. Hämtar ni vagnparksbilar och företagsbilar?

A.Ja

Q. När kommer ni?

A.Bilarna hämtas så fort som möjligt i lämpligaste logistiska turodning.
Är det panik ber vi er ange detta vid bokningen.
Vänligen meddela oss omgående om bilen inte skall hämtas
av någon anledning.


Q. 
Hjulen är punkterade eller sitter fast, gör det något?

A.Nej det gör inget.


Q Hämtar ni bilar som står på en bilverkstad?

A.Ja.

Q. Hjulen sitter fast, är det något problem?


A.Nej

Q. Jag har inte fått något bekräftelsemail.

A.Om ditt mailprogram har en korg för skräpmail kan bekräftelsemailet hamnat där.
En annan orsak kan vara att man angett fel mailadress vid bokningen.


Q.Hur hämtas bilen?

Bilen hämtas med speciallastbil

 

 Välkomna att boka upphämtning!